UČENJE KAO UŽIVANJE
Bez muke nema nauke!
Učenje u školi i van škole često
se povezuje sa trudom, naporom, pritiscima, otporima, predispitnim i ispitnim
stresom, osećanjem nelagode tokom odgovaranja i ocenjivanja, raznim
uslovljavanjima, potkrepljenjima, kaznama. Uživanje, ako mu se i nađe mesto,
najčešće se povezuje sa pozitivnom ili visokom ocenom i nagradama za dobre
ocene. Vremenski rokovi diktiraju određene postupke, usmeravaju i određuju
ritam i tempo rada, uslovljavaju ponašanje, gestove i svakodnevne narative o
učenju. Narativi o učenju, bilo iz ugla školskog osoblja, bilo
iz ugla roditelja ali i iz ugla samih đaka i studenata - često su prožeti terminologijom zasićenom konotacijama pritiska, nužde, neminovnosti, neizbežnosti, hitnosti,
zakasnelosti, preuranjenosti, brzine. Uz sve to, oblici ponašanja u situacijama
učenja u školi i van nje, često su sasvim birokratizovani, formalizovani,
depersonalizovani, vremenski determinisani, uslovljeni unutrašnjim i
spoljašnjim pritiscima, otporima i naporima. U svakidašnjem govoru se
glorifikuju rad i napor kao vrhunska obeležja učenja: „On je seo, zavrnuo
rukave, zagrejao stolicu, grejao je i grejao danima, nedeljama i mesecima i
dobio desetku! Svaka mu čast“. Da, s tim što je on u tome uživao i radio je to
jer je u tome uživao. A uživanje se, najčešće, ne pominje i na uživanje u
učenju se i ne pomišlja.
Na sve to, dolazi obaveznost
određenog stepena školovanja – jer bez određenog stepena školovanja – pojedincu
sleduju mršave i slabašne društveno-ekonomske prilike i izgledi ili, drukčije
rečeno, ne očekuju ga skoro nikakve društveno ekonomske prilike i izgledi. U
tom smislu, mora da se uči, učenje je
imperativ, mora da se uči bilo kako,
makar i mehanički, makar samo da se reprodukuje sadržaj učenja, da se bilo kako
dođe do željenog i planiranog ishoda, e da bi se završilo makar nešto i da bi
se u životu postiglo makar šta.
Ali, da li učenje može da
bude uživanje? Da li može da se uživa u učenju? Da li učenje može da bude
zadovoljstvo? Ne samo to. Da li učenje može, jedino i samo, da bude uživanje?
Da li možemo da učimo iz čistog zadovoljstva i samo da bismo uživali u procesu?
Kao prvi privremeni odgovor nameće se: da, naravno, ali samo ako učimo ono što
volimo. Iako se podrazumeva se da svakoga od nas interesuju različiti domeni
života, različiti predmeti, različite delatnosti, različiti zanati, različite
nauke, različite umetnosti, ovaj odgovor je dragocen jer pomaže da se formuliše
sledeće pitanje: da li učenje kao učenje
može da bude izvor zadovoljstva, nezavisno od onoga što učimo? Da li učenje
možemo da konceptualizujemo tako da bude neodvojivo od zadovoljstva i uživanja?
I da, pri tome, jednom zauvek, bude sasvim razdvojeno od konotacija pritiska,
napora, otpora, truda, nužde, neminovnosti ili prinude...
Svi znamo za definicije
učenja. Njih je važno imati u vidu jer su tako formulisane da omogućuju
različite interpretacije smisla učenja: trajna ili relativno trajna promena u
ponašanju ili doživljavanju individue nastala kao rezultat prethodnog ponašanja
ili doživljavanja, sticanje znanja, planirani i organizovani proces sticanja
znanja, veština i umeća...
Ali, kako razumeti učenje?
Zašto učimo? Da li učimo jer moramo da učimo? I šta bi značilo „moramo da učimo“?
„Moramo da učimo jer moramo da idemo u školu.“, primera radi. „A moramo da
idemo u školu jer moramo nešto da znamo, da bismo nešto radili.“, još jedan
primer. U redu, moramo da idemo u školu. Zamislimo da ne moramo da idemo u
školu. Nema škole. Osnovna škola nije obavezna. Šta bismo radili tokom
detinjstva i adolescencije? Vrlo je verovatno da bismo učili sve i svašta, u
neorganizovanom i neplaniranom, nesistematskom smislu. Pored toga, vrlo je
verovatno da bismo, sa protokom vremena, došli do ideje o nekom, makar
elementarnom, obliku organizacije, planiranja i artikulacije učenja. Koju god
proceduru, operaciju ili proces da učite, sa protokom vremena postaje jasno da
je neki vid organizacije, po sebi, dobar za učenje, da ga olakšava, pospešuje i
podstiče.
Neko bi mogao da kaže – kada ne
bi bilo škole, tokom detinjstva i adolescencije, morali bismo da radimo, kako
bismo preživeli. Vrlo verovatno. S tim što bismo morali da naučimo nešto da radimo, da bismo mogli to da radimo. Poznata su
iskustva naših predaka, koji su od malih nogu šegrtovali u zanatskim radnjama,
kako bi bili osposobljeni da i sami budu zanatlije. A oni su svašta morali da
uče, pored osnovnog zanata: zanat, pravila trgovanja, vođenje poslova, pažljiva
briga o dokumentaciji, razvoj posla, proširivanje delatnosti, podučavanje
budućih šegrta, vođenje domaćinstva u zavisnosti od tipa zanata itd., itd.
Teško da je zamisliva situacija u kojoj ne bismo učili. Mi možemo da zamislimo
situaciju u kojoj nema škole, ne učimo da bismo radili, ne učimo ni u
najneorganizovanijem smislu, samo gubimo
pusto vreme u pukom opažanju sveta, besciljnim kretnjama i instinktivnim
radnjama. Vrlo je verovatno da bismo, posle izvesnog vremena, počeli da učimo o
tome kako opažati, e da bismo bolje
opažali, kako se kretati e da bismo
se bolje kretali, kako ovladati
instinktivnim radnjama i porivima, e da bismo ih uspešnije vršili ili pratili. Ili,
neko bi rekao – da nema škole, samo bismo se igrali. Vrlo verovatno. Ali, svaka
nova igra je nova situacija učenja. Broj mogućih igara je beskonačan, otuda je
beskonačan broj mogućih pravila, mogućih imaginativnih prostora igre, mogućih
konstelacija i konfiguracija različitih elemenata igara. A to sve treba
naučiti.
Ključ je u tome što je čovek stvorenje koje uči. Čovek je biće koje
ne može da opstane kao čovek a da ne uči, u bilo kom obliku učenja. Uporedo s
tim, čovek je biće koje se razvija. Čovekovoj svesti je potrebno širenje,
ekspanzija, razvoj. I dok živi, čovek se razvija. Samo je pitanje na kom nivou
se odvija razvoj, kojom dinamikom, kojim tempom, kojim ritmom, u kom pravcu. To
ne važi samo za ljudske kulture sa visokim stepenom razvoja pismenosti. Ima
primera kultura sa nultim stepenom pismenosti ali sa izuzetno razvijenom
kulturom usmenosti, razgranatom i složenom toliko da je teško shvatljiva iz
perspektiva visoko razvijene pismenosti.
Ako je čovek stvorenje koje
uči, ako je učenje ključno svojstvo ljudskog života, a ako imamo u vidu
definicije učenja – sledi da je čovek stvorenje koje se menja, koje se razvija,
koje neprekidno stiče nove vidike, nove horizonte, nove perspektive, bilo da ih
nazovemo znanjima, veštinama, umećima, kompetencijama. A ako je čovek već
stvorenje koje uči, koje se razvija i koje se neprekidno menja – da li
koncepcija po kojoj čovek mora da uči ima
smisla? Ako je čovek biće koje diše, a po svemu sudeći – jeste, kako bismo shvatili iskaze „Moram da dišem“
ili „Sine, da bi ti išlo u životu, moraš da dišeš!“ ili „Ako danas ne budeš
disao, nećeš dobiti sladoled!“, „Ako na kraju polugodišta ne budeš disao kako
treba, nema novog bicikla“, „Nemoj da ti se desi da danas nisi disao“? Kako bi
nas shvatile osobe kojima bi takvi iskazi bili upućeni? Ali, ako bi nam neko
rekao: „Diši lagano, duboko“, „Diši bez opterećenja i pritiska“, „Prebrojavaj
udisaje i izdisaje bez žurbe“, „Ujednači disanje sa pokretima“, „Uživaj u
disanju“, „Osećaš li vezu između disanja i raspoloženja“ – to bi već bila
drugačija situacija.
Drugim rečima, čovek uči, u
kojoj god situaciji da se nalazi, uči organizovano ili neorganizovano,
planirano, neplanirano, uči u školi, uči funkcionalno, uvek i svuda uči. Drugo
je pitanje kako uči, šta uči – ali uvek
nešto uči. Ako je to već tako, a po svemu sudeći jeste, zašto se učenje
povezuje za naporom, pritiskom, otporom, mukom, nelagodom? Zašto se učenje
dramatizuje? Neko bi rekao – učenje je složen proces, povezan i sa
socijalizacijom individue, a to je sve praćeno raznim problemima, teškoćama,
nedoumicama, potencijalnim traumama. I to nije sporno. Ali, ako je to već tako,
zašto proces učenja ne bi bio zasnovan na uživanju i zadovoljstvu i jedino i
isključivo na uživanju i zadovoljstvu? Zar svi ti navedeni problemi koje učenje
obuhvata ne bi bili lakše rešeni, ako bi osnovna postavka o učenju bila da je
ono izvor uživanja i zadovoljstva upravo u samom procesu? Nije li razvoj
individue, nadogradnja i usložnjavanje njenih potencijala i sposobnosti nešto
veličanstveno, divno, nije li proces razvoja individue najvažniji proces njenog
života? Nije li ekspanzija svesti, širenje vidika, obogaćivanje horizonata
nešto najdragocenije? Ako jeste, a po svemu sudeći jeste, zar to nije razlog da
se u tom procesu uživa? Zar to individuu ne čini zadovoljnom? Zašto su mnoge
individue koje uče – suštinski nezadovoljne procesom učenja?
Učiti tako da je učenje
zadovoljstvo i da se u učenju uživa. Kako? Evo jedne skice, jednog nacrta, nepotpunog, nedovršenog ali zgodnog za
početak razmišljanja. Učiti tako da učenje u potpunosti odgovara ličnim
sklonostima, karakteristikama, ritmu i tempu opažanja i mišljenja,
senzomotornoj dinamici osobe. Povezati proces učenja sa uživanjem u omiljenoj
muzici, omiljenom filmu, omiljenoj hrani, omiljenim osobama. Kreirati situaciju
u kojoj su vidljivi i tok procesa učenja i njegovi rezultati. Materijalizovati
one elemente učenja koji su važni svakoj osobi: bilo u vidu rukopisa, bilo u
vidu crteža, bilo u vidu snimka, bilo u vidu telesnog gesta, pokreta koji
iskazuje radost, ushićenje, entuzijazam, nadahnuće. Učiti dovoljno sporo,
ubrzavati sa merom svojstvenom svakome od nas. Ne opterećivati se, ne pominjati
i ne obazirati se na rokove, već krenuti sa učenjem dovoljno rano kako bi se
učilo dovoljno sporo. Učiti i u celini i u delovima (i „globalno“ i „partitivno“),
kombinovati delove i celinu u formi koja osobi odgovara i kad joj odgovara.
Fokusirati se na „teške“ elemente gradiva, sagledavati ih i analizirati bez pritiska, bez napora, bez otpora, uz
svest da smo usred procesa, da nam je toliko toga nepoznato i da će nam tek
mnogo više toga postati nepoznato, kako rešimo tu teškoću. Formirati listu
teškoća tj. „kognitivnih prepreka“ i razumeti zašto su nam teške, šta je u
njima „kvaka“, gde je najkompleksniji čvor prepreke. Snimati sebe dok čitamo
gradivo, slušati sebe, smejati se sebi u procesu, smejati se, smejati se,
uživati u procesu. Praviti kartice, podsetnike, kačiti ih na najrazličitijim
mestima, često žvrljati bez jasnog smisla i razloga. Uparivati kognitivne
prepreke sa duhovitim opaskama, fotografijama lepih predela, omiljenim muzičkim
kompozicijama. Praviti anegdotske beleške o svom učenju, uočavati tipične
propuste i samo-indukovane sabotaže procesa. Karikirati ih. Izoštravati svoju
svest, pratiti svaki, pa i najmanji, najtiši, najneznatniji impuls i pomak koji
su proistekli iz situacije učenja. Jedva čekati nov ciklus učenja, jedva čekati
pauzu, uživati i u učenju i u pauzama i odmoru, povezati odmor sa učenjem a učenje
sa odmaranjem. Jedva čekati, gorljivo i sa entuzijazmom iščekivati dan ispita,
dan ocenjivanja – u procesu smo, čiji su i to elementi – i kako god da bude na
ispitu, i dalje smo u procesu, što je više nego dovoljno.
Iz ove skice, koja nije ni
konačna ni definitivna, ni do kraja uobličena – može se da izvede kako bi mogla
da izgleda škola koja bi podržavala i razvijala učenje kao uživanje i kao izvor
zadovoljstva. To bi bila škola u kojoj bi se kreirala takva situacija učenja,
prilagođena svakoj osobi i njenim individualnim sklonostima, htenjima i
interesovanjima, a koja bi, putem saradnje i uzajamne podrške, negovala,
podržavala i podsticala sve vidove inteligencije i sve stilove učenja. To bi
bila škola u kojoj bi se, primera radi, matematika učila i kroz ples – kome su
pokreti važni, i kroz fotografiju – kome je posmatranje važno i kroz obilazak
brda u blizini, premer površina placeva i izradu geografskih skica (via Alfred
Vajthed). Nekome je zaista naporno da uči matematiku onako kako se ona, u najvećem
broju slučajeva uči. Međutim, u takvoj školi, kreiralo bi se onoliko pristupa
za učenje matematike koliko ima đaka, bez dramatizacije i „katastrofizacije“
usled „jedinica“ ili vraćenih praznih vežbanki. Takva škola bi podsticala i
spiritualnu inteligenciju, posmatranjem zvezdanog neba i razgovora o nebeskim
visinama i iz ugla astronomije i iz ugla kapadokijskog i aleksandrijskog bogoslovlja
i iz ugla Bahovih kompozicija i Kantovog moralnog zakona ali bi podsticala i logičko-matematičku
inteligenciju i putem matematičkih zadataka i putem analize poezije i stiha i
iz ugla zlatnog preseka i putem video-sekcije u kojoj bi se tragalo za dobrom
kompozicijom kadra. Škola u kojoj bi se uživalo u životu i svim njegovim
manifestacijama, kako je to, na prvi
pogled jednostavno, iskazao matematičar i filozof Alfred Vajthed. Drugim
rečima, ključ je u aktivnoj individualizaciji i personalizaciji nastave, u
razvijanju saradničkih odnosa svih aktera procesa, u fleksibilnosti nastavnih
tehnika i metoda, u pažljivom osluškivanju đaka, njihovih roditelja, u
debirokratizaciji procedura, u inventivnom osmišljavanju školskog ambijenta i
prostora učionice, u otvorenosti programskih dokumenata za đačke predloge i
sugestije... I sve je to, na kraju krajeva, poznato.
Sve navedeno ne znači da u današnjim školama nema prilika za uživanje u životu ili da je takva škola utopija. To samo znači premeštanje naglaska sa leksike napora, otpora, pritisaka, obaveznosti, prinude – na leksiku uživanja, zadovoljstva, rasterećenja. To znači kreiranje drugačije situacije, s drugačijim fokusom i drugačijim prioritetima u kojima će proces biti u centru pažnje a učenje – put i odvijanje procesa individualnog razvoja u zajedničkom poduhvatu učenja. Uvek imati u vidu učenje kao učenje, nezavisno od toga šta učimo, ispitivati lične specifičnosti učenja, pretvoriti učenje u svojevrsni lični odnos prema svetu, u lični pristup okruženju, negovati sve lične razlike u učenju, podsticati razvoj svih specifičnih tipova učenja kroz razne meta-kognitivne procedure i operacije. I iznad svega, kontinuirano rasterećivati proces, neutralisati razne vidove pritisaka, otpora, napora. „Učiti bez napora“ ne znači preskakanje procesa koji ima svoje pravilnosti i dinamiku, kao što to ne znači instant rešenje ili gotovu i datu stazu za ulazak u život, posutu cvećem. To samo i jednostavno znači „učiti bez napora“ jer učenje po sebi nije napor, koliko god može da bude zahtevno. Mnoga uživanja i zadovoljstva su „zahtevna“ (npr. u logističkom i organizacionom smislu ili u smislu vremena koje iziskuju), pa o njima uopšte ne razmišljamo iz perspektive napora, pritiska ili teškoće. Nema razloga da to ne bude slučaj i sa učenjem. Kao i uvek u životu, ključ je u premeštanju naglaska, u finoj meri i osećaju za nijanse i detalje.
P. S. - Posebna tema je to što će vam đaci ili vaša deca biti izuzetno zahvalna ako ih, tokom odrastanja, lišite i poštedite ograničavajućih verovanja, oličenih u omiljenim frazama tipa „posao nastavnika je naporan i zahtevan“ ili „učenje je muka, zavrtanje rukava i zagrevanje stolice, a vi se ništa ne trudite nego se zavitlavate po ceo dan“. Zavitlavanje je dobar saveznik u učenju, ako to hoćete, pre svega zavitlavanje sa samim sobom.
Literatura:
-Antonijević Radovan (2013), Opšta
pedagogija, Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u
Beogradu;
-Ivić
Ivan, Pešikan Ana, Antić Slobodanka, (2001), Aktivno učenje, Beograd, Institut za psihologiju, Ministarstvo
prosvete i sporta Republike Srbije, Ministarstvo za prosvjetu i nauku Crne
Gore;
-Mitrović
Milica (2008), “Konstrukcija odnosa usmenosti i pismenosti u obrazovanju”, Andragoške studije, Institut za
pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, br. 2, novembar
2008, str. 301-314;
-Pritchard
Alan (2009), Ways of Learning, New
York, Routledge;
-Whitehead
N. Alfred (1967), The Aims of
Education, New York, Free Press.
Fotografija: Gerd Altmann from Pixabay
https://pixabay.com/photos/adult-education-a-book-books-2706977/
Comments
Post a Comment