Zašto učimo?
Dobro
došli na blog Zašto učimo? Ako se suočavate sa bilo kakvim problemom u procesu učenja, ako primećujete
određene prepreke u učenju kod vašeg deteta, ako imate neke nedoumice ili
pitanja o tome kako da unapredite ili pospešite učenje u bilo kom vidu – na istom smo poslu. Na ovom blogu ćemo
ponuditi niz različitih predloga, praktičnih saveta i mogućih rešenja za razne
probleme i prepreke u učenju. Namerno smo formulisali rečenice u prvom licu
množine jer će delotvornost ponuđenih predloga i rešenja zavisiti od vašeg
aktivnog pristupa u situaciji koja vam je važna.
Nema univerzalnog recepta za jednoobrazno
rešenje problema u učenju, kao što nema ni čudotvornih „instant“ rešenja. Iako
postoje neki tipični stilovi i tehnike učenja koje važe za sve, svako od nas se
razlikuje, svako ima sebi svojstven ritam misaonih operacija, emocionalne
dinamike i organizacije opažanja i svako od nas ima sebi svojstvene pobude i
motivaciju za učenje. Pored toga, učenje je proces – a procesualnost učenja je
jedno od njegovih ključnih svojstava. Proces podrazumeva niz momenata ili faza
procesa kroz koje je neophodno proći, kako bi učenje bilo uspešno, kako bi dalo
željeni rezultat i kako bi primereno uticalo na razvoj ličnosti, što je i
njegov krajnji cilj. Ne doprinosi svaki vid učenja razvoju ličnosti i, kao što
su mnogi od vas zapazili, često nam nije jasno zašto nešto moramo da učimo kad
nema nikakve veze s našim interesovanjima i sklonostima. Često nam se čini da
učimo ono što nam nije potrebno, učimo to mehanički, „nabubamo“ – i to što je
naučeno mehanički, prostom reprodukcijom gradiva - zaista i ne doprinosi
razvoju ličnosti. Mehaničko učenje, učenje na silu, zaista izaziva otpor,
stvara pritisak i a tako naučeni „sadržaji“ brzo budu zaboravljeni.
Na samom početku, svako bi mogao sebi da
postavi pitanje „Zašto učim?“ i da sebi predstavi i razjasni šta je učenje.
Bilo da je reč o đacima u srednjoj školi ili o studentima i studentkinjama na
fakultetima, o polaznicima raznih profesionalnih obuka ili umetničkih radionica
– uvek je važno imati ono što leži u temelju svakog pojedinačnog predmeta ili
aktivnosti učenja. A to je odgovor na
pitanje zašto nam je učenje važno, zašto uopšte učimo, kako konceptualizujemo
učenje, kako ga sebi objašnjavamo, u kojoj meri smo svesni svog razvoja i
uticaja učenja na razvoj.
Iz tog razloga, blog započinjemo tekstom o
smislu učenja i o tome zašto, uopšte, učimo. Kada sebi pojasnimo smisao i
funkciju učenja u našim životima, lakše ćemo pristupiti istraživanju delotvornih
rešenja, prepoznavanju adekvatne kombinacije stilova učenja i pronalaženju i
primeni primerenih tehnika i strategija učenja, čemu će ovaj blog biti posvećen.
Prvi tekst predstavlja jedan opšti uvod u tematiku učenja i, zapravo, jedan
poziv da svako od nas promisli za sebe šta su učenje i lični razvoj.
Comments
Post a Comment